طراحی سایت و سئو

همه چیز درباره طراحی سایت و سئو

طراحی سایت و سئو

همه چیز درباره طراحی سایت و سئو

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو هر روز بیشتر از دیروز تبدیل به یک الزام می شود. طراحی سایت ریسپانسیو با پیشرفت تلفن های همراه و همه گیر شدن استفاده از آنها نسبت به کامپیوترهای شخصی و لپتاپ ها اهمیت پیدا کرده است.

  

امروز تقریبا همگی ما تا نیاز مبرمی به کامپیوتر و لپتاپ وجود نداشته باشد، برای وب گردی و سرچ در گوگل از موبایل هایمان استفاده می کنیم. آمارها نیز حاکی از برتری دیده شدن سایت ها توسط تلفن های همراه و تبلت هاست تا کامپیوتر و لپتاپ.

اگر وب سایتی دارید و گوگل آنالیتیکس آن نیز فعال است، به راحتی می توانید به عمق این مطلب پی ببرید که سایت شما بیشتر توسط دستگاه های موبایل دیده شده است. متاسفانه یا خوشبختانه این موضوع سبب شده تا طراحی سایت ریسپانسیو برای تلفن های همراه گاه از اهمیت بیشتری برای طراحی وب سایت برای کامپیوتر و لپتاپ برخوردار باشد.

در این مقاله از سری مقالات مه ویژن قصد داریم تا بیشتر درباره سایت های ریسپانسیو (واکنش گرا) صحبت کنیم و نکاتی را در طراحی سایت ریسپانسیو برای شما ذکر کنیم تا در طراحی وب سایت به آنها توجه کنید.

 

مقاله زیر در مورد مزایای طراحی سایت اختصاصی است. مطالعه این مقاله خالی از لطف نیست.

طراحی سایت اختصاصی

 

سایت ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو (Responsive) در لغت معناهای مختلفی دارد که در طراحی سایت به معنای «واکنش گرا» می باشد. ریسپانسیو بودن یک سایت، در واقع استفاده از کدهای برنامه نویسی و تکنیک‌ هایی در طراحی سایت است که منجر به تولید صفحاتی می‌ شود که می ‌توانند بسته به ابعاد مرورگر و دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند، واکنش مناسبی نشان دهند و المان ‌های خود را طوری تغییر دهند که علاوه بر دسکتاپ، پاسخگوی بازدیدهای از روی موبایل و تبلت نیز باشند.

استفاده زیاد مردم از موبایل و تبلت برای بازدید از سایت ها، باعث شد تا گوگل از سال 2015، طراحی سایت ریسپانسیو را یکی از عوامل رتبه بندی اعلام کند و در اصطلاح موبایل فرندی (Mobile-Friendly) یک سایت برای گوگل از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

تمامی این مسائل دست به دست هم داده تا برنامه نویسان و طراحان سایت مجبور شوند در کدهای خود، ابعاد تمام دستگاه ‌های مختلف، از جمله مانیتورهای بزرگ، لپتاپ ها، گوشی ‌های هوشمند، انواع و اقسام موبایل ‌ها و تبلت ‌هایی که در دست مردم است، را برای طراحی سایت در نظر بگیرند تا بتوانند با طراحی یک سایت ریسپانسیو به دارندگان هر دستگاهی احترام بگذارند و همچنین این اصل رتبه بندی گوگل را نیز رعایت کنند.

 

مقاله زیر در مورد یکی از مسائل کمتر صحبت شده در زمینه طراحی سایت صحبت می کند. مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

طراحی سایت بر اساس رنگ سازمانی 

 

اصول طراحی سایت ریسپانسیو

برای طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، برنامه نویسان و طراحان سایت معمولاً از مدیا کوئری و بوت استرپ استفاده می کنند. اما به طور کلی ریسپانسیو بودن یک وب سایت با css انجام می ‌شود و اصول کلی آن چه در مدیا کوئری و چه در بوت استرپ یکی است و فقط در روش اجرای فنی تفاوت هایی دیده می شود.

از اصول طراحی سایت ریسپانسیو باید در ابتدا به تصمیم‌ گیری در مورد رزولوشن ‌های مورد پشتیبانی و سایز‌های استاندارد صفحه های نمایش اشاره کرد. پس از آن طراح سایت باید عرض صفحه را به تعدادی ستون هم عرض تقسیم‌ بندی کند و سپس در نظر داشته باشد که هر المان در صفحه، بسته به ابعاد مرورگر و ابعاد نمایشگر باید در چه ستون ‌هایی نشان داده شود.

 

فریم ورک های ریسپانسیو

به منظور سهولت و راحتی برنامه نویسان و طراحان سایت، برخی از طراحان و برنامه نویسان کتابخانه ‌ها و فریم ‌ورک ‌های ریسپانسیو طراحی کرده اند، که معروف ‌ترین این فریم‌ ورک‌ های ریسپانسیو عبارتند از:

  • Bootstrap
  • Foundation
  • Gumby
  • Skeleton

 

اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی و اعتبار صفحه یا همان پیج آتوریتی جزء مباحث پر از سوال در حوزه سئوی سایت است. ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه (Page Authority) صحبت کنیم.

اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه (Page Authority)

 

چرا باید از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده کنیم؟

گفتیم که آمارها نشان می دهد که در حدود 70% بازدیدهای هر سایتی از طریق تلفن های همراه و تبلت هاست، پس اگر شما طراحی سایت ریسپانسیو نداشته باشید، عملاً 70% مخاطبان خود را کلافه می کنید و این موضوع باعث می شود که این مخاطبان به وب سایت شما سر نزنند و نتیجه کاهش خیل عظیمی از ورودی های سایت شماست که روی سئوی سایت شما نتیجه های بسیار بدی خواهد گذاشت.

موبایل فرندی بودن یک سایت جزء ملاک های اصلی گوگل برای رتبه بندی نیز هست؛ و اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، در نتایج سرچ نمایش دیده نمی شود یا در صفحات اول تقریبا هیچ جایی نخواهید داشت.

 

چگونه تشخیص دهیم سایتی ریسپانسیو هست یا نه؟

اگر وب سایتی دارید که سالها پیش طراحی شده و نمی دانید که وب سایت تان ریسپانسیو هست یا نه، ساده ترین روش این است که پنجره مرورگرتان را کوچک کنید و ابعاد این پنجره را تغییر دهید تا به ابعاد تبلت یا موبایل برسد، اگر المان های وب سایت در این تغییر ابعاد همگی به یک اندازه تغییر کنند و نتیجه از لحاظ ظاهری و کار کردن با سایت قابل قبول باشد، سایت ریسپانسیو است؛ در خیر این صورت ریسپانسیو نیست.

همچنین برای تشخصی ریسپانسیو بودن یک سایت به صورت پیشرفت شما می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید. در این ابزارهای آنلاین روش ‌های مختلفی برای تست ریسپانسیو بودن سایت وجود دارد که شما می‌ توانید آدرس سایت ‌موردنظر را برای تست ریسپانسیو بودن وب سایت در هر یک از ابزارهای زیر وارد کنید تا بعد از تجزیه و تحلیل ساختار صفحه، گزارش کاملی از وضعیت ریسپانسیو بودن آن به شما بدهند. این تست ها معمولا در قالب یک نمره بین یک تا صد اعلام می شود.

منبع: طراحی سایت ریسپانسیو مه ویژن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.